Науковці Закарпатського угорського університету імені Ференца Ракоці ІІ представили свої найновіші результати досліджень на престижній міжнародній науковій конференції, яку організував Неапольський університет L’Orientale під назвою «200 років Угорської академії наук: міжнародний діалог угорської науки та культури». Конференцію було проведено з нагоди двохсотріччя заснування Угорської академії наук. Серед головних тем обговорення були мова та ідентичність, переклад і міжкультурна комунікація, а також роль штучного інтелекту та мовних технологій у гуманітарних науках. Захід відбувся 5–7 листопада 2025 року у співпраці з Будапештським університетом імені Лоранда Етвеша, Паннонським університетом та Мішкольцьким університетом. Університет представляли Іштван Черничко, ректор, Аніко Берегсазі, завідувачка кафедри філології, а також дослідниці Мовознавчого дослідного центру імені Антала Годінки – Корнелія Гіреш-Ласло та Адрієнн Віг, які взяли участь у конференції в онлайн-форматі.
У своїй доповіді «Вимірювання компетентностей в угорській освіті меншин: виклики та можливості в Україні» (Competence measurement in Hungarian minority education: challenges and opportunities in Ukraine) Аніко Берегсазі та Корнелія Гіреш-Ласло представили результати проєкту KOMP. Дослідження було присвячене аналізу мовних компетентностей угорських учнів Закарпаття, зокрема розуміння тексту рідною мовою, а також знання української (державної) та англійської (іноземної) мов. Застосовуючи метод кластерного аналізу, дослідниці визначили закономірності у рівнях навчальних досягнень і дійшли висновку, що багатомовне освітнє середовище позитивно впливає на розвиток мовних умінь. Результати показали, що школи з угорською мовою навчання й надалі забезпечують міцну базу знань і підтримують високий рівень освіти навіть у складних умовах воєнного часу.

Іштван Черничко та Адрієнн Віг у своїй доповіді «Language APL project: linguistic landscape and minority language use in Transcarpathia» представили результати дослідження мовного ландшафту та використання мов меншин у Закарпатті. Ця презентація ґрунтувалася на попередніх напрацюваннях Мовознавчого дослідного центру імені Антала Годінки і пов’язана з новим дослідженням мовного ландшафту, запланованим на 2025 рік, метою якого є картування цифрового мовного ландшафту та розширення можливостей мовної доступності. Дослідження засвідчило, що двомовність поступово зменшується в офіційній сфері, однак залишається живою практикою у громадському та бізнес-середовищі. Методологія мовного ландшафту, яка передбачає аналіз публічних написів, назв магазинів та установ, є ефективним інструментом для розуміння мовної політики та суспільних змін.

Участь дослідників Університету Ракоці в неапольській конференції сприяла підвищенню міжнародної видимості закарпатської наукової спільноти. Наш університет із задоволенням долучився до цього заходу та бажає Неапольському університету L’Orientale подальших успіхів у започаткуванні та розвитку програми угорських студій.

